לאה גולדברג, כל הסיפורים

11111111111111111

פורסם במדור הספרות של ידיעות אחרונות, 27.3.2009

זמנים קשים עוברים על חסידי לאה גולדברג. התרגלנו אולי לצרוך את מנת הליריקה הגולדברגית בחדרי חדרים. אולי הטון האינטימי השכיח בשירים שלה אחראי להשתקעות באשליה של השתייכות לכת סודית, תוך התעלמות מהעניין הציבורי הגובר בעשורים האחרונים במי שהולכת ומצטיירת כמשוררת הלאומית האמיתית שלנו, ששיריה מצוטטים ומולחנים בתדירות עולה, ועוד שנתיים ייפתחו חגיגות ה־100‬ להולדתה.

שנים של שיטוט בחנויות יד שנייה ועסקאות אפלות באינטרנט לטובת ציד ספריה הנדירים של המשוררת – רומן הנעורים הגנוז, כרך כתבי הפרוזה החמקני, אוסף המחזות, תרגומיה הענפים – יורדות לטמיון: מנגנון חרוץ של חוקרי גולדברג והאחראים לעזבונה הספרותי מחזירים בשנים האחרונות למדפי הספרים יצירות נשכחות ומושכחות שלה, וגם חושפים את כתביה האישיים ביותר, ובראשם יומניה ומכתביה.

ההתקדמות האחרונה במפעל הזה היא קיבוץ כל סיפוריה הקצרים של גולדברג, שהתפרסמו בשעתם בעיתונות (חלקם קובצו בכרך הפרוזה של כל כתביה אחרי מותה‭.(‬ גולדברג הייתה חוקרת ספרות מקורית ונגישה בכתיבתה, שפירסמה בין היתר ספר מרתק בשם 'אמנות הסיפור‭.'‬ יומניה מגלים שכתיבת פרוזה הייתה משימה שהעסיקה ואיתגרה אותה מגיל צעיר – לרוב תוך ביקורת עצמית נוקבת. ואכן, את רוב היצירות הללו גנזה או לא טרחה לקבץ בספר.

הפנטזיה לגלות מחדש את גולדברג – שהכירה את סיפורי המופת של צ'כוב ומופאסאן לפני ולפנים – כאשפית הסיפור הקצר לא מתגשמת ב'כל הסיפורים‭;'‬ תחושה שהולמת את העיסוק של הסיפורים בו בכיסופים שלא הגיע זמנם להתממש, וככל הנראה לא יגיע. אלה סיפורים שמתנדנדים בין בוסריות לבשלות טרם זמנה. רק הסיפור 'נכר' מצליח אולי לעמוד כיצירת ספרות בפני עצמה.

אלה מהסיפורים שנכתבו לאורך שנות ה‭30־‬ ועד תום מלחמת העולם השנייה מלווים בתחושת חרדה מפורשת או עקיפה על רקע התחזקות התנועה הנאצית. 'סמטת העכברים' מ‭,'32־‬ לדוגמה, מתאר ביקור של זוג סטודנטים – מספרת בת דמותה של גולדברג וחברה ההודי, בבית מרזח עוין בבון. "נלך, סונדהיר!",‬ קוראת המספרת לידידה לעזוב את המקום, "האהבה והלחם קשים עתה מאוד בארץ זו והאגרוף קשה משניהם‭."‬

הסיפור מדגים אמנם את האיום החי שחשו בוודאי גולדברג וקוראיה, שנה לפני עליית הנאצים לשלטון, אבל נדמה שהמיקום שלו בין דפי עיתון הלם אותו יותר מהכינוס בספר. רבים מהסיפורים הם בעצם נסיונות בפרוזה שירית, רשימות בגוון חלומי וחשוך עם יסוד עלילתי חבוי או מינימלי, ששיקפו כנראה גם הלך רוח אקטואלי. מחוץ למסגרת כתבי העת הם מאבדים מההקשר התקופתי.

111
מתוך 'מטרופוליס'

 

הסיפור החשוב בקובץ הוא בעצם התהליך המתמשך שבו גולדברג הצעירה הופכת את עצמה לאדם כותב. בהקשר הזה, נדמה שדווקא היצירות המוקדמות ב'כל הסיפורים' הן המעניינות והנוגעות ללב. אלו הן אגדות – כך הן מכונות במפורש ‭')‬סתיו‭,'‬ 'גן השושנים' ו'הקמצן‭– ('‬ שמאפשרות הצצה למצב ביניים מסקרן: התפר שבו גולדברג הופכת בסוף שנות העשרה שלה מקוראת ליוצרת, ממתבגרת לאישה צעירה. הן מסוגננות כמו מעשיות ילדות עממיות, אבל מתארות חדירה של חיי היומיום והריאליזם לתוכן.

המפגש בין האגדי לריאלי בולט במיוחד ב'גן השושנים‭,'‬ שמתאר חג מחזורי ופלאי בממלכה ענייה שתושביה המפוחמים והמדוכאים כאילו נלקחו מ'מטרופוליס' של פריץ לאנג שהוצג בקולנוע שלוש שנים לפני פרסום האגדה. הסיפור הזה, בדיעבד, הקדים בעשרים‬ שנה את אחד ממחזורי השירים הידועים ביותר של גולדברג, 'משירי ארץ אהבתי' ‭")‬רק שבעה ימים חגים בשנה/ ועמל ורעב כל היתר‭.("‬

הקריאה בכתבי נעורים של יוצרים ידועים מלווה כנראה תמיד בתחושת ההשתאות הזאת, אבל האגדות של גולדברג חושפות כמה מוקדם ניסחה לעצמה את השאלות שיעסיקו אותה בהמשך דרכה: במה אפשר להאמין בעולם ללא אמונה; מה המשמעות של יופי ופלא בעולם כזה ואיך אפשר לגלות אותם בדברים השגורים ביותר (ובאמת, הביטויים היפים והקולעים בספר מצליחים למצות איזו חגיגיות מתוך הפרוזה של החיים: "והאנשים הבוגרים היו מגישים אל פיהם כפית מלוכלכה בחלמון ביצה‭.("‬

את כל אלה הצליחה גולדברג לממש ביצירות הפרוזה, השירה, התיאטרון והמחקר שלה שמחוץ לקובץ הזה – שבעיקר מספק הצצה לחדר העבודה המתגבש שלה ולביטוי חשוף יותר של כמה מהנושאים שהעסיקו אותה (למשל ההתייחסות המפורשת בחלק מהסיפורים למין ומיניות לעומת הנוכחות המרומזת יותר שלהם ברוב שיריה‭.(‬ ובכל זאת, גם הסיפורים האלו ניחנים בסגולה הבסיסית של גולדברג ככותבת: היכולת לעורר אהבה ואמון – אולי דווקא בזכות הפגמים.

לאה גולדברג, כל הסיפורים, הוצאת פועלים
מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s