יפתח אשכנזי, פרסונה נון גראטה

11111111111111111

פורסם במדור הספרות של ידיעות אחרונות, 30.7.2010

רק אחרי שמפסיקים לקרוא את 'פרסונה נון גראטה', אפשר להתחיל לאהוב אותו. לאורך הדרך מתחשק לא פעם לנטוש את ספרו השלישי של יפתח אשכנזי, שמשקיע מאמץ אדיר כדי להיראות מחופף וריקני. עוד לפני ההתרשמות מהתוכן, יש משהו מרתיע בשימוש המתמשך שלו בחריזה. בניגוד ל'מקום אחר ועיר זרה' של מאיה ערד מתחילת העשור, אשכנזי משתמש רוב הזמן בחרוזים דלים, רשלניים וטכניים, שנותנים לכל העסק ניחוח היתולי־פלמ"חניקי. ועדיין, משהו דוחף להמשיך בקריאה, איזה רשרוש שמבטיח שגשם אסימונים ייפול בבוא הזמן. התחושה הזאת לא מכזיבה. בסופו של דבר מתגלה שהיא קשורה לשאיפה של 'פרסונה נון גראטה' לפוצץ את הדברים מבפנים, להביא אותם לחד־מימדיות וסינתטיות מוחלטת, עד שרגש חדש ייוולד מתוכם. ובמילות הספר: "העיר מייללת, כמעט מתחננת, למלחמה רצינית – כזו שתמחה אותה לגמרי, כמו את קרתגו המלוחה, כדי שתוכל להיבנות בשנית. אלמלא תיהרס באלימות נוראה, איש לא יציל אותה מעצמה".

שלושה מעגלים של הרס ואלימות עומדים בלב הרומן. אהבתו הנכזבת של הגיבור אראל לחברתו לשעבר שירה, מלחמת לבנון השנייה, וההשתקפות של שתיהן בעלילה ובפרספקטיבות משובשות. הספר נפתח על סף הבחירות לכנסת ב־2006 – עם הצבעת המחאה למפלגת הגמלאים ועלייתו לגדולה של ליברמן – ובגילוי מותה בעינויים של שירה, כשנתיים אחרי שזרקה את אראל. הוא מסתיים בהיבלעות של המוות הפרטי ברעש של ראשית המלחמה.

'פרסונה נון גראטה' ממחיש את האופן שבו אירועים דרמטיים פורצים לחיים בישראל ואז נמחקים, או מבקשים להימחק, כאילו לא היו, בתהליך חוזר על עצמו של ניפוח וריקון ממשמעות. מבצע צבאי מפצה על זכר המבצע הקודם. קריאת התקשורת לצאת לקרב מתחלפת בקריאה לוועדות חקירה. הרצף המתחלף של אירועים אלימים מאלץ את האדם הפרטי, כפי שנרמז בשם הספר, להיצמד למסכות, לפרסונות, כדי להשיג תחושת שליטה מינימלית. להסתתר מאחורי מסכת מגן של פטריוטיות, ובו בזמן להתלכד כציבור מול מסכה שמוצמדת לגוף עוין וזר: ערבים, שמאלנים, עולים, דתיים, זקנים. הספר ממחיש את המחיר שהתהליך הזה גובה במישור האישי – כשהאישיות עצמה, הנפש הפרטית, הופכת מכשול מול השאיפה לשגרת חיים יציבה. במילים אחרות, הוא עוסק במטוטלת של אפתיה ונקמנות שמאפיינת את החיים בישראל מזה עשור וחצי – בעיקר בקרב צעירים כמו אשכנזי שנולדו אל מלחמת לבנון והאינתיפאדה הראשונות, והתבגרו על רקע רצח רבין והגל השני של אינתיפאדה, לבנון ועזה.

3333
מתוך 'רקוויאם לחלום'

 

באחד הקווים ברומן, שמפברק בדיחה קונספירטיבית סביב הביקור ההיסטורי של אייכמן בפלסטינה שנת 37', משתמש אשכנזי במושג הגרמני־רומנטי "וולטשמרץ". צער העולם. המפגש עם 'פרסונה נון גראטה' מעלה את השאלה מה יהיה הביטוי הפילוסופי שיתאר את עידן המררה והזעם הרופס שלנו. עידן המיאוס. "גועל נפש", מהצירופים הטוקבקיסטיים הנפוצים ביותר, היה יכול להתאים – אבל לדמויות שיצר אשכנזי אין נפש, רק מסכות, פרסונות.

כדי לדלג מעל מלכודות הבוץ והדיכאון של הנושא, הוא משתמש במגוון נוגדני־סנטימנטליות שמדגישים את המלאכה הספרותית מאחורי הרומן, את המסכה, ומצד שני מפוררים אותה בצורה גלויה ופושטקית. הטריק הבולט קשור לתחלופה הפרודית של מספרים – בהם קולו של אראל, רשמיה של סטודנטית לתואר שני שמפרשת את העלילה בכלים מגדריים ופרוידיאניים, ולחלופין, התערבותו של סופר ציוני, מעורכי הספר 'שיח לוחמים' על מלחמת ששת הימים. ברגעים מסוימים, המעבר בין זוויות ראייה כל כך מהיר ושרירותי, עד שנדמה שהפרצופים הללו עומדים במעגל מטופש מעל לקורא ששוכב מטומטם על הקרקע.

אם משהו יכול לקומם בספר, זו הנטייה להתענג בקלילות על סבל נשי. במרכזו עומדות ארבע־חמש סצינות מיניות ששוחקות עד דק דמויות של נשים צעירות. אבל דווקא ההקבלה בין חורבן מדיני לאונס מגלה את הצד האנושי, הפועם והפגוע, מתחת לסרקזם הרמוס ולפרודיות החלולות של הספר. אשכנזי, אם להפליג, כאילו הולך בדרך נביאים מקראיים שדימו את ציוֹן לאישה שזנתה אחר אלים אחרים, איימו עליה בחורבן ובאונס בידי כובשים זרים, ולבסוף פינטזו על חזרתה לזרועות בעלה־אלוהיה. מתחת לליצנות הריקה, אם כך, הספר מבטא לא רק את הצורך הנואש של אוהב נכזב לכפות על מושא אהבתו לחזור אליו ולשנות את מהלך ההיסטוריה הפרטית; הוא קושר את האהבה החסלנית הזו לזעם של ישראלים רבים ביחס לארצם. היכולת להסתיר נבואת זעם אינטימית מאחורי ליצנות היא הישג לא שגרתי: היא מציעה לקורא דרך להסיר מעל עצמו מסכה של עור עבה ואפתיה, שהחיים כאן מצמיחים על הבשר החי.

פרסונה נון גראטה, יפתח אשכנזי, הוצאת חרגול
מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s