עלא חליחל, יחסי הסודיים עם קרלה ברוני

11111111111111111

פורסם במדור הספרות של ידיעות אחרונות, 8.6.2012

בניגוד לתעשיית התרגומים המשגשגת משלל ספרויות העולם, ההוצאות הישראליות הגדולות ממעטות, אם בכלל, לתרגם פרוזה ערבית – שלא לדבר על סיפורת של סופרים פלסטינים, תושבי ישראל או השטחים. עניין של היצע וביקוש, בוודאי יסבירו שם. כשבכל זאת מצליח להשתחל ספר של כותב ערבי למנגנוני ההוצאה לאור, הוא כמובן נושא על גבו ציפיות – בדומה לאצן ישראלי בתחרות בינלאומית.

עלא חליחל הוא עיתונאי וסופר ערבי־ישראלי. הוא פירסם טורים ב־Ynet והשתפשף במסגרות פוליטיות שונות. קוראי העיתונים אולי מכירים את שמו בהקשר לעתירה לבג"ץ שהגיש ב־2010 כדי להשתתף בפסטיבל סופרים בלבנון. קובץ הסיפורים המתורגמים שלו, 'יחסי הסודיים עם קרלה ברוני', רואה אור אחרי שלושה ספרים שפרסם בערבית.

היה אפשר לסלק את אוסף הנתונים הללו הצידה, אבל הסיפורים של חליחל הולכים על גישה שונה. מה שהיה יכול להיחשב רעש רקע מטריד מונח אצלו על השולחן. כל ציפייה כאילו מסרסת מצד קוראים – יהודים וערבים – הופכת לגרעין בסיסי שמניע את מהלך הסיפור. הסיפור הפותח, שעל שמו נקרא הקובץ, מבהיר שנקודות רגישות, שחומרי הגלם לחרדה וזעם טוקבקיסטי, לא יטופלו בכפפות של משי.

התמונה הראשונה היא של אישה ש"גלימה ובורקה שחורות" עוטפות את גופה, מפלסת את דרכה בשוק של עכו. המבט נמסר ממעוף הציפור. מי מתבונן מלמעלה על נשים בתלבושת דתית מוסלמית? מצלמות אבטחה, צלפים, פרשנים בטחוניים. אבל חליחל יוצק את האופן שבו קוראים ישראלים התרגלו להתבונן בדמויות ערביות, דרך משקפת, דווקא לעיניה של שכנה חטטנית, אישה ערבית שבולשת אחר תנועות חשודות מבחינה מוסרית – כלומר למשטרת הצניעות.

הגוף החשוד שמתחת לגלימה הוא גופה הפנטסטי של קרלה ברוני – אחת מסמלי היופי העדכני של נשים מערביות. משחקי המין והחיזור של ברוני עם סופר שמנמן וחרמן, כביכול בן דמותו של חליחל, אמורים להדליק את שני המתבוננים הסמויים בסיפור מלמעלה. המדכא החיצוני מטעם הלאום והמדכא מטעם הדת. גם הסופר החשקן וגם קרלה ברוני נהנים לגלם תפקיד מיני סטריאוטיפי ("הפכתי להיות עריץ מזרחי הולל הגוהר מעליה", מעיד המספר. "זהו הטרור הכי ריחני שהסנפתי בחיי", היא מחמיאה לחשיש מוברח מלבנון). חליחל לוקח את ערימת הפחדים ומשחקי הכוחות של שני העמים ומגחך עליהם בשובבות. קצת כמו הורה מיומן שהופך את סיוטי הילדים, את המפלצות מתחת למיטה, לדמויות קומיות.

ברבים מהסיפורים הדמויות מנסות לאחוז ככל יכולתן באיזו פנטזיה בלתי אפשרית (שכמעט מתגשמת) עד שהסיפור מסתיים. במובן הזה, חליחל משתמש היטב בכלי של הסיפור הקצר ובהזדהות של הקוראים עם גיבוריו – בדרך כלל אנשים חלשים ומדוכאים, לא פעם נשים – שפתח קטן להנאה או לחירות רגעית נפער מולם. מצד אחר, הוא משתמש באורך המוגבל של הסיפור גם כדי להמחיש מצבים של ייאוש שלם ושל מבוי סתום. הסיפור החותם את הקובץ, למשל, מתאר סיטואציה מציאותית של משפחה ערבית אדוקה שמבקרת בחוף הים. גיבורת הסיפור היא נערה צעירה, עטופה גם היא בשחורים. נתונה לפיקוח של אביה ובעיקר אחיה, היא נסחפת לרגע פשוט של הנאה בתוך המים, שמתגלגל במהירות לחרדה כמעט קטלנית. בסיפור הזה, כמו בסיפורים אחרים, ההזדהות של הקורא עם האנדרדוג היא כלי להוביל אותו להתפכחות מרה. החלשים לומדים שעליהם לנצל את חולשתם של אחרים, להכות בשנייה שהפיקוח מעליהם מוסר.

המודעות הפוליטית והחברתית של חליחל, וההתמקדות באפקט סאטירי, מוציאים מהמגרש משחקים לשוניים, מטפורות מורכבות ומעקב עדין אחרי תנודות נפש – שסופרים ישראלים רבים סיגלו ככלי לדבר על משבר אישי ולאומי. חליחל מעוניין ברושם מיידי ובדיבור גלוי על התופעות שנגדן הוא יוצא, והסיפורים תכליתיים בהתאם.

חלק מהסיפורים הולכים לכיוונים ליריים יותר, לעומת זאת, ומגלים שרגע ההזיה, שגיבורי הסיפורים מנסים למתוח עד שהוא קורס תחת המציאות האלימה, הוא גם פתח למבט ספרותי, ליופי. אחד הסיפורים, למשל, מתאר שגרה של משפחה פלסטינית במחנה פליטים, שהאוהל שלה, רכושה העיקרי, נפרם פעם אחר פעם, חושף את הדיירים לגשם ולעצבים ולא מאפשר להם לשכוח את עוניים. בסוף הסיפור הסנטימנטלי מתגלה שהקרע הזה הוא גם פתח להתבונן בכוכבים.

הסיפורים של חליחל – מיומנים ומעוררי מחשבה – מנסים למצוא את הקרע הזה, לצאת לא רק נגד ציפיות הקוראים, אלא גם נגד עצמם מבחינת סגנון והשקפה כדי להגיע לאזורים מפתיעים ומסובכים יותר. הטובים שבהם מצליחים.

עלא חליחל, יחסי הסודיים עם קרלה ברוני (מערבית: ברוריה הורביץ), הוצאת כנרת־זמורה־ביתן

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s